Dé camping van Boujdour was drukbezocht door verschillende reizigers, witte “boomercampers”, 4×4 overlanders en kamperende motorrijders. De enige fietser verbleef in een van de bungalows op het terrein en was vooral druk met eten en niksen. Na een rondje Boujdour en pootjebaden op t strand kwam ik de bungalow niet meer uit en sliep vroeg en diep.
Vanmorgen wilden benen en hoofd liever nog even blijven liggen en dan ben ik zo verstandig om te luisteren. Na nog wat lezen en rustig ontbijten met een muziekje trok ik mijn plan, een dag langer blijven levert later mee tegenwind dus ik pak in en vertrek. Eerste doel is op 80 kilometer een tankstation en restaurant wat ook weleens het eindpunt van de route kan worden.
Bij vertrek uit Boujdour sla ik nog wat frisdrank in en fiets na elven de stad uit en na tien kilometer met soort van wind mee, kom ik een andere fietser tegen. De man is onderweg naar het zuiden en hoopte op meer gunstige wind. Normaal waait die ook in zijn voordeel en daarom was ik volgens de campingbaas ook de eerste fietser die niet naar het zuiden maar naar het noorden onderweg was. Dus toch nog mazzel.
Nou is wind mee zeker aangenaam voor het tempo, tegelijkertijd brengt dat weer andere nadelen met zich mee. Ten eerste is wind handig voor verkoeling en als je even hard als de wind gaat is het theoretisch windstil en praktisch gelijk bloedheet. Theoretische windstilte werkt ook in het voordeel van vliegen die zich dan rustig rond je hoofd kunnen manifesteren. Altijd wat te klagen.
Hoe dan ook ben ik om drie uur 81 kilometer verder en het tankstation heeft ook een restaurant en ik plof neer voor drie fanta en een tajine met kip. Omdat ik het nog te vroeg vond om te stoppen trap ik om vier uur verder naar het volgende tankstation dat maar dertig kilometer verderop staat. Hier is geen winkel en geen restaurant maar wel ruimte voor de tent. Die staat nu in de wasbox en het gebrek aan winkel en restaurant zou mijn nachtrust ten goede moeten komen.
أراك غدا
Wees de eerste om te reageren