Faro

Hoewel vliegschaamte mij niet vreemd is stond ik vrijdagochtend om vijf uur op Schiphol om daar Ralf en Jamy te treffen voor een vlucht naar Faro. Met het fietsen naar Berlijn en de trein naar Praag was er ook al de nodige Co2 gecompenseerd en we vliegen met een doel. Marieke en Marco zijn inmiddels al drie maanden onderweg in hun witte huis op wielen en tijd voor een weekendje friends and family.
De drie uur durende vlucht slapen we voornamelijk door podcasts heen en om half negen lokale tijd stappen we redelijk fris en fruitig vanuit het vliegveld de zon in.
M&M waren nog onderweg en met een cortado en een pastel de nata genieten we van het weer. Toen M&M aankwamen en Marco Ralf en mijzelf had begroet keek hij verbaasd op naar Jamy. Met succes hebben we haar aanwezigheid als verrassing voor Co kunnen houden. Met de camper rijden we richting de airbnb waar het hek nog dicht is maar we wel de fietsen van M&M parkeren.

Prio 1 is meer koffie en meer pastel de nata want meer beter.
Aan de boulevard van Almancil kiezen we voor t best ogende tentje en genieten van zon, consumpties en bovenal van het gezelschap.
Het weer is ook voor deze streek en deze tijd van het jaar meer dan zacht en met de zwemkleding ik de hand lopen we het strand waarna Co als eerste zich lachend in de branding stort. Kort daarna liggen we allemaal te dobberen in de oceaan.

Het thema van deze dagen is vooral eten, drinken en water en al snel is het weer tijd voor eten. Opgedroogd lopen we in twintig minuten naar een goed gereviewed restaurant waar we als typische hollanders vroeg aan tafel zitten voor een heerlijke pescotarische lunch.

Begin

Wanneer wij aan de koffie zitten komen de locals binnen voor hun lunch.
De wandeling terug naar de camper doet de spijsvertering goed zodat we bij vertrek al plannen maken voor t avondeten en via de supermarkt naar de airbnb rijden.
Met de incheckinfo in de hand sesamde het hek open en de beschrijving van de accommodatie bleek uiterst bescheiden te zijn geweest. We reden een oase van rust binnen met een groot grasveld, buitenkeuken, zwembad en hagelnieuw interieur. De camper kon voor de deur geparkeerd worden en na een plons in het Wim Hof gecertificeerde zwembad maakten we ons klaar voor het eten.

Een voortreffelijke risotto en een paar potjes yanif later maken we ons klaar voor de wekker van morgen. Rond zeven uur gaat de wekker, anderen worden een half uur later gewekt met de stem van Gloria Estefan en de soepele dansmoves van Co. Net na acht uur verlaten we ons tijdelijke landgoed en gaan naar t strand om te gaan surfen. We huren vijf wet suits en drie boards en bedanken voor tips en instructies. De drie uren daarna liggen we om beurten in het water enkel onderbroken door een pauze voor koffie en pastel de nata.

Zeer tevreden en voldaan spoelen we ons af, lopen naar de camper, stoppen voor nog een koffie en via de supermarkt naar huis om trouw te blijven aan het thema. De bbq gaat aan voor een feestmaal van burgers, worsten en gegrilde groentes die we in de zon nuttigen. Zo gaat de middag langzaam om in de avond met nog wat meer eten, kaarten en oneindige gezelligheid.

Geen wekker voor de volgende dag maar alsnog is iedereen tijdig op voor een uitgebreid ontbijt met gepocheerde eieren, avocado en toast in de al warme ochtendzon. Ambitieuze plannen om te gaan hiken en nog een keer te gaan surfen verdampen later wanneer we bij t zwembad op bedjes uitbuiken van het ontbijt.

Met e-readers, kletsen en dutjes trekt de dag verder aan ons voorbij. Met een kliekjeslunch sluiten we ons verblijf in de airbnb af, pakken onze spullen en rijden naar het strand. Het is namelijk de hoogste tijd om nog wat te eten.
Aan het strand verkiezen we een eenvoudig tentje met plastic lipton meubilair over een wat proleterig aandoende lounge club en worden niet teleurgesteld. Een lokale specialiteit van gestoomde witvis en tonijn en gebakken inktvisjes vooraf bij een ondergaande zon zijn een perfecte afsluiter voor dit weekend.

Na een korte rit naar t vliegveld volgt het onvermijdelijke afscheid en vervolgen Marieke en Marco hun avontuur weer en zien we elkaar over drie maanden weer. Bedankt voor jullie gezelschap Ralf, Jamy, Marco en Marieke ik heb genoten van elk moment. Obrigado.

Geschreven door:

Wees de eerste om te reageren