New York Dag 1

Reizen is wachten en wachten hebben we gedaan. Op de tram, op de trein, bij de check in, bij het boarden, bij de Amerikaanse douane, op de tassen, op de bus en op de taxi. Maar uiteindelijk waren we er, in ons prachtige hotel/appartement in de Lower East Side in Manhattan!

In de taxi hadden we al vrienden gemaakt met onze Cubaanse taxichauffeur. Niet in eerste instantie omdat we niet precies wisten waar ons hotel was, en hij kennelijk ook niet, en omdat ik op mijn telefoon het plekje op de kaart wilde laten zien maar het kijken op een telefoon kon hem kennelijk op een grote boete komen te staan. Ondanks deze stroeve start werd het toch nog gezellig, hij had politieke standpunten die je niet direct achter een migrant zou zoeken, maar we respecteerden elkaar. Denk ik althans, hij sprak soms onverstaanbaar en we waren al behoorlijk moe.

Het hotel hoort bij een spiritueel yogacentrum, inclusief mensen met uitgelubberde oorlellen met ringen erin en zweverig kijkende hippies. Het bevalt ons wel. Met name omdat ons appartement fantastisch is, lekker groot, fijne badkamer, grote keuken en WiFi.

Na een heerlijke eerste nacht en een spiritueel ontbijt zijn we met de metro naar het zuidelijkste puntje van Manhattan gereisd om daar één van de favoriete activiteiten van toeristen te ondernemen, een ritje met de Staten Island Ferry. De gratis pont die je vlak langs het vrijheidsbeeld vaart én een prachtige blik op de skyline van Manhattan biedt. Daarna nog wat geld afgetroggeld door negers, namelijk de positive brothers, die een soort acrobatisch theater vertonen in Battery Park en die je aanraden om vooral veel geld te geven en niet weg te lopen, want, zwarte mannen rennen sneller dan jij.

Het was toen ongeveer half 11 en Rik had al tig foto’s gemaakt. Vooral van WTC One, de toren die op de plek staat van de getroffen torens en vanaf veel plekken in de stad zichtbaar is. We hebben nog even overwogen om het 9/11 memorial te bezoeken maar de rij was erg lang en we hadden nog meer te doen. Zo zijn we langs Wall Street gerend en zagen we tot onze verbazing een ING-vlag hangen op de plek waar doorgaans een grote Amerikaanse vlag prijkt. Bleek dat de Amerikaanse tak van ING vandaag naar de beurs was gegaan.

Daarna doorgelopen richting Chinatown. Onderweg nog een redelijke slice gescoord en later op een bankje nog chips en schnapple verorberd. Chinatown was fantastisch en alles wat je je ervan voorstelt, en meer. Een ijsje gehaald bij de Chinatown Ice Cream Factory en verder vooral gekeken en bewonderd. We komen er zeker nog terug voor een avondmaaltijd, ook omdat het niet zo heel erg ver van ons appartement is.

Na de lange dag wandelen zijn we even in het hotel neergestreken voor een biertje op onze prachtige patio. Straks op pad voor weer een authentieke maaltijd.